Preambuła
Organizatorami Międzynarodowego Konkursu Szkła im. Horbowego są: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu, Muzeum Karkonoskie w Jeleniej Górze oraz Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Celem Konkursu jest wsparcie i promocja światowego szkła artystycznego oraz szklarskiego designu jako dyscyplin mających szczególne znaczenie dla tradycji dolnośląskiego regionu. Przywołanie postaci patrona konkursu, prof. Zbigniewa Horbowego, wybitnego artysty i designera, wieloletniego rektora Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu ma stać się w zamyśle organizatorów pomostem między historią oraz przyszłością tej wyjątkowej dziedziny sztuki. Pomysłodawcami Międzynarodowego Konkursu Szkła im. Horbowego są Igor Wójcik oraz Mariusz Łabiński. Dyrektorami Międzynarodowego Konkursu Szkła im. Horbowego są: ze strony Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Igor Wójcik , ze strony Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu – dr Mariusz Łabiński, ze strony Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze – Julita Zaprucka.
Organizatorzy przy wsparciu Marszałka Województwa Dolnośląskiego, oprócz przygotowania wystawy nagrodzonych prac oraz wydania pokonkursowego katalogu, wyróżnią laureatów Konkursu następującymi nagrodami:
- Dolnośląska Nagroda Główna – 25 000 PLN brutto,
- Nagroda Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu – udział w Warsztatach i Sympozjum Szkła Artystycznego e-Glass Festival,
- Nagroda Rektora Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu – zapewnienie minimum dwutygodniowej rezydencji w Pilchuck Glass School,
- Nagroda Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze – warsztaty w Laboratorium Szkła,
- Nagroda Muzeum Szkła we Lwowie – udział w Międzynarodowym Sympozjum Szkła Dmuchanego we Lwowie.
Prof. Zbigniew Horbowy (1935-2019)
Wybitny artysta, projektant, wieloletni rektor Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, reformator polskiego szkła.
Urodzony w 1935 roku w Łańczynie, koło Kołomyi. W latach 1953-1959 studiował w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Pięknych we Wrocławiu (obecnie Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu) pod kierunkiem prof. Stanisława Dawskiego. Od 1959 roku związany jako projektant z Hutą Szkła „Sudety” w Szczytnej Śląskiej, następnie z Hutą Szkła Artystycznego „Barbara” w Polanicy Zdrój (od 1975 roku). Był inicjatorem powstania Pracowni Szkła Artystycznego „Inco” we Wrocławiu. Od 1963 roku pracował na macierzystej uczelni jako pedagog, w latach 1999-2005 sprawując funkcję jej rektora. Autor licznych wzorów szkieł użytkowych m.in. cieszących się ogromnym powodzeniem szkieł typu „antico”.
§1 – Postanowienia ogólne
- Regulamin określa warunki uczestnictwa w Międzynarodowym Konkursie Szkła im. Horbowego, zwanym dalej Konkursem. Celem Konkursu jest wsparcie i promocja światowego szkła artystycznego i szklarskiego designu jako dyscyplin mających szczególne znaczenie dla tradycji Dolnego Śląska, jako jednego z historycznych, wiodących regionów szklarskich w Europie. Organizatorami Konkursu są: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu – Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego z siedzibą we Wrocławiu, Rynek-Ratusz 24, 50-101 Wrocław, Muzeum Karkonoskie w Jeleniej Górze – Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego, z siedzibą przy ulicy Jana Matejki 28, 58-500 Jelenia Góra oraz Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, z siedzibą przy placu Polskim ¾, 50-156, Wrocław zwane dalej Organizatorami.
- Konkurs ma charakter otwarty. Kierowany jest do osób pełnoletnich, mieszkających w Polsce lub zagranicą, które wyrażą chęć wzięcia udziału w Konkursie poprzez zgłoszenie pracy konkursowej wraz z wymaganą dokumentacją, zwanych dalej Uczestnikami. Organizator nie wymaga od uczestników posiadania kierunkowego wykształcenia, w tym wykształcenia artystycznego.
- Organizator nie pobiera od Uczestników opłaty za wzięcie udziału w Konkursie.
- Wzięcie udziału w Konkursie jest równoznaczne z akceptacją wszystkich postanowień regulaminu Konkursu.
- Konkurs odbędzie się w systemie dwurocznym.
- Konkurs zostanie przeprowadzony w dwóch etapach:
– I etap: wstępna selekcja nadesłanych zgłoszeń przez jury (na podstawie reprodukcji prac w wersji cyfrowej), które będą zaprezentowane na wystawie;
– II etap: wybór nagrodzonych prac (na podstawie oryginałów prac w trakcie trwania wystawy konkursowej). - Selekcji oraz wyboru dokona Jury powołane przez Organizatorów w składzie:
– ze strony Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu: Igor Wójcik,
– ze strony Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu i Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu: dr Mariusz Łabiński,
– ze strony Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze: Edyta Patro,
– ze strony Lwowskiej Narodowej Akademii Sztuki: prof. Mychajło Bokotey,
– zaproszony do Jury Konkursu przez Akademię Sztuk Pięknych we Wrocławiu – prof. Benjamin Wright z Pilchuck Glass School,
– ze strony Akademii Sztuk Pięknych i Dizajnu w Bratysławie: Patryk Illo,
– ze strony Uniwersytetu Technicznego w Libercu: Oldřich Plíva (Katedra Wzornictwa Uniwersytetu Technicznego w Libercu). - Laureatom przyznane zostaną następujące nagrody:
– specjalna Dolnośląska Nagroda Główna– 25 000 PLN brutto,
– Nagroda Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu – udział w Warsztatach i Sympozjum Szkła Artystycznego e-Glass Festival,
– Nagroda Rektora Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu – zapewnienie minimum dwutygodniowej rezydencji w Pilchuck Glass School,
– Nagroda Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze – warsztaty w Laboratorium Szkła (7 dni),
– Nagroda Muzeum Szkła we Lwowie – udział w Międzynarodowym Sympozjum Szkła Dmuchanego we Lwowie. - Wręczenie nagród odbędzie się podczas trwania wystawy konkursowej w Muzeum Karkonoskim w Jeleniej Górze.
- Organizatorzy przygotują katalog wystawy. Każdy uczestnik wystawy otrzyma bezpłatny egzemplarz katalogu.
- Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmiany swych przedstawicieli w Jury Konkursu.
§2 – Założenia Konkursu
- W ramach Konkursu wyłonione zostaną najlepsze prace z dziedziny szkła artystycznego spośród złożonych zgłoszeń.
- Każdy uczestnik może zgłosić tylko jedną pracę (pojedynczy obiekt lub zestaw obiektów tworzących jedną pracę).
- Zgłoszona praca musi być pracą oryginalną, wykonaną ze szkła jako głównego materiału pracy, bez względu na technikę wykonania, rodzaj lub przeznaczenie użytkowe pracy.
- Waga zgłoszonej pracy nie może przekraczać 50 kg oraz wymiary: 50 x 50 x 120 cm. Transport, retransport prac przekraczających wagę 50kg lub wymiary wskazane powyżej pokrywa Uczestnik Konkursu.
- Zgłoszona praca musi być na tyle stabilna, by można ją było zaprezentować na podłodze, podeście lub ścianie. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo niedopuszczenia do Konkursu prac uniemożliwiających ekspozycję z przyczyn technicznych.
- Jeśli instalacja zgłoszonej praca wymaga specjalnych dodatków (np. oświetlenia, projektora itp.), Uczestnik powinien zapewnić je we własnym zakresie.
- Praca, która została wcześniej zgłoszona do innego konkursu, nie będzie brana pod uwagę.
- Do Konkursu można zgłosić pracę powstałą w latach 2017-2022.
- Poprzez przystąpienie do Konkursu i akceptację regulaminu Uczestnik oświadcza, że przysługują mu wszelkie prawa autorskie osobiste i majątkowe do pracy konkursowej oraz że praca konkursowa nie narusza w żaden sposób przepisów obowiązującego prawa ani jakichkolwiek praw lub dóbr osobistych osób trzecich.
- Organizatorzy zastrzegają sobie prawo odmowy przyjęcia zgłoszonych do udziału w Konkursie prac w szczególności, jeżeli zgłoszone prace mogłyby zostać uznane za naruszające bezwzględnie obowiązujące w Polsce przepisy prawa.
- W przypadku nagrodzenia finansowego Uczestnika zobowiązuje się on do przekazania w formie pisemnego oświadczenia danych niezbędnych do wypłacenia nagrody.
- Organizatorzy zastrzegają sobie prawo nierozstrzygnięcia Konkursu.
§3 – I Etap Konkursu
- Zgłoszenie Uczestnika do Konkursu polega na wysłaniu drogą elektroniczną zgłoszenia wraz
z dokumentami na adres horbowy@okis.pl. - Zgłoszenie powinno zawierać:
a) dane kontaktowe uczestnika,
b) tytuł, rok powstania, technikę wykonania, wymiary pracy,
c) szacunkową wartość pracy (wyrażoną w PLN),
d) nie więcej niż dwa zdjęcia pracy, zapisane w formacie .tiff, i .jpg oraz .png (krótszy bok minimalnie 1200 pikseli, maksymalna wielkość pliku do 2 MB), zatytułowane według poniższego wzoru: Pierwsza litera imienia Nazwisko_Tytuł pracy_NumerZdjęcia (np. JNowak_Tytuł_1) wraz z wersją do druku (zapisane w formacie .tiff, .jpg, .png, w rozdzielczości 300 dpi, CMYK + RGB, min. 1063×1512 px, maksymalna wielkość pliku do 2 MB),
e) życiorys uczestnika (max. 1500 znaków ze spacjami) wraz z dołączonym zdjęciem portretowym (zapisane w formacie .tiff i .png, w rozdzielczości 300 dpi, CMYK + RGB, min. 1063×1512 px, maksymalna wielkość pliku do 2 MB),
f) skan własnoręcznie podpisanego Oświadczenia wg wzoru (załącznik nr 1 do Regulaminu) na udzielenie Organizatorom niewyłącznej, nieodpłatnej licencji (wraz z prawem do udzielania dalszej licencji) bez ograniczeń terytorialnych i na czas nieokreślony, na korzystanie z reprodukcji fotograficznych pracy, życiorysu uczestnika wraz z dołączonym zdjęciem portretowym oraz pracy konkursowej (w razie jej zakwalifikowania do II etapu Konkursu) do celów związanych z organizacją Konkursu, jego promocją, realizacją wystawy pokonkursowej oraz dla celów dokumentacyjnych i dydaktycznych na polach eksploatacji obejmujących:
– w zakresie utrwalania i zwielokrotniania: wytwarzania dowolną techniką nieograniczonej ilości egzemplarzy, w tym techniką drukarską, reprograficzną, audiowizualną, zapisu magnetycznego, techniką cyfrową,
– w zakresie rozpowszechniania w inny sposób: publiczne wystawienie, wyświetlenie, odtworzenie oraz nadawanie i reemitowanie, w tym w sieci Internet oraz inne publiczne udostępnianie w taki sposób, aby każdy mógł mieć do nich dostęp w miejscu i czasie przez siebie wybranym.
- Formularz zgłoszenia oraz wzory dokumentów będą dostępne na stronie internetowej Konkursu: www.horbowy.okis.pl.
- Zgłoszenie wraz z wymaganą dokumentacją należy wysłać na adres horbowy@okis.pl do 30 września 2022 roku.
- Jury dokona wstępnej oceny zgłoszeń oraz wyboru prac do drugiego etapu Konkursu do 15 grudnia 2022 roku.
- Informacje o zakwalifikowaniu do drugiego etapu Konkursu zostaną zamieszczone na stronie internetowej oraz w mediach społecznościowych Organizatorów do 15 stycznia 2023 roku.
§4 – II Etap Konkursu
- Oryginał pracy wybranej do drugiego etapu Konkursu Uczestnik zobowiązany jest dostarczyć na własny koszt na adres Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze do dnia wskazanego przez Organizatorów w informacji zamieszczonej na stronie internetowej Konkursu oraz w mediach społecznościowych Organizatorów.
- Koszty dostarczenia pracy oraz ubezpieczenia jej transportu do Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze spoczywają na Uczestniku. Praca powinna być zabezpieczona w odpowiednim opakowaniu. Organizatorzy nie ponoszą odpowiedzialności za uszkodzenia powstałe w czasie transportu.
- Dostarczona praca powinna być wyposażona w niezbędne elementy i instrukcje umożliwiające jej montaż i ekspozycję.
- Dostarczoną pracę należy opisać poprzez umieszczenie na jej opakowaniu imienia i nazwiska Uczestnika oraz tytułu pracy wskazanego w aplikacji konkursowej.
- Jeśli wygląd oryginału pracy nie odpowiada zdjęciom pracy dołączonym do zgłoszenia, Jury nie weźmie jej pod uwagę przy wyborze prac nagrodzonych. Praca zostanie odesłana na koszt Uczestnika.
- W drugim etapie Konkursu Jury wskazuje prace nagrodzone. Jury obraduje w trybie niejawnym.
- Decyzje Jury są ostateczne.
- Obrady zostaną zakończone podsumowaniem w postaci sporządzonego protokołu wraz
z uzasadnieniem decyzji. - Jury dokonując wyboru Laureatów będzie kierowała się następującymi kryteriami wyboru: oryginalność rozwiązania, wysokie walory estetyczne, kreatywność, innowacyjność.
- Wybór Laureatów zostanie dokonany podczas głosowania na zasadzie większości głosów.
- Ogłoszenie decyzji Jury o wyborze nagrodzonych prac nastąpi w dniu otwarcia pierwszej wystawy konkursowej w 2023 r. Informacja o nagrodzonych pracach zostanie również zamieszczona na stronie internetowej Konkursu i w mediach społecznościowych Organizatorów.
- W celu wydania nagród pieniężnych określonych w par. 1 pkt. 8 niniejszego regulaminu, Organizatorzy, w terminie do 30 dni od dnia ogłoszenia wyników Konkursu, skontaktują się ze zwycięzcami w celu uzgodnienia sposobu wydania nagrody. Nagrody pieniężne wydawane będą wyłącznie za pomocą przelewu bankowego na wskazany przez zwycięzcę numer rachunku bankowego.
- Wystawy konkursowe prac odbędą się w siedzibie Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze w miesiącach lipiec-sierpień 2023 r. oraz w Galerii Geppart przy Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu w wrześniu 2023 r.
- Organizatorzy nie przewidują zwrotu kosztów przyjazdu oraz pobytu Uczestnika na wernisaż i w trakcie wystaw konkursowych.
- Prace eksponowane na wystawach zostaną ubezpieczone przez Organizatorów.
- Muzeum Karkonoskie w Jeleniej Górze zastrzega sobie prawo pierwokupu nagrodzonych prac za 70% wartości pracy wskazanej przez Uczestnika w zgłoszeniu. Ewentualny zakup prac nastąpi w przypadku wyrażenia woli sprzedaży przez Uczestnika na podstawie odrębnych umów.
- Zwrot prac konkursowych wybranych do drugiego etapu Konkursu pod wskazany przez Uczestników adres nastąpi na koszt Muzeum Karkonoskiego w Jeleniej Górze.
- Zwrot prac odbędzie się w przeciągu dwóch miesięcy od dnia zakończenia ostatniej wystawy konkursowej.
- Komisarzem wystaw konkursowych jest dr Mariusz Łabiński, wykładowca Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu.
§5 – Dane osobowe
- W celu prawidłowego przeprowadzenia Konkursu Uczestnik zobowiązany jest do przekazania swoich danych osobowych (imię, nazwisko, numer telefonu oraz adres e-mail, a w razie otrzymania nagrody pieniężnej danych niezbędnych do wydania nagrody). Przekazanie danych następuje dobrowolnie, jednakże warunkuje możliwość uczestnictwa w Konkursie oraz ewentualnego odbioru nagrody.
- Przystępując do Konkursu Uczestnik wyraża zgodę na przetwarzanie przez Organizatorów swoich danych osobowych w celu przeprowadzenia Konkursu.
- Organizatorzy informują, że przekazane dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w celu przeprowadzenia Konkursu. Administratorem zbioru danych osobowych są Organizatorzy. Organizatorzy informują, że Uczestnikowi w każdym czasie przysługuje prawo wglądu do jego danych, ich poprawiania, a także żądania ich usunięcia.
- Administratorem zbieranych danych osobowych jest: Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu z siedzibą przy ul. Rynek-Ratusz 24 we Wrocławiu, tel.: 713442864, adres e-mail: sekretariat@okis.pl, Muzeum Karkonoskie w Jeleniej Górze – Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego, z siedzibą przy ulicy Jana Matejki 28, 58-500 Jelenia Góra, tel.: 75 75 234 65, 75 64 550 73, adres e-mail.: sekretariat@muzeumkarkonoskie.pl oraz Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, z siedzibą przy placu Polskim ¾, 50-156, Wrocław, tel.: 71 343 80 zwane dalej Organizatorami.
- Dane osobowe Uczestników Konkursu przetwarzane będą wyłącznie w celu przeprowadzenia Konkursu, natomiast w przypadku zwycięzców – również w celu wydania nagrody.
- Uczestnikowi przysługuje prawo dostępu do treści danych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, a także prawo sprzeciwu, zażądania zaprzestania przetwarzania i przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie oraz prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego (tj.: Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa).
- Podanie danych jest dobrowolne, lecz niezbędne do wykonania warunków niniejszej umowy. W przypadku niepodania danych nie będzie możliwe zawarcie niniejszej umowy.
- Dane udostępnione przez Uczestników nie będą podlegały udostępnieniu podmiotom trzecim (z wyłączeniem Muzeum Karkonoskiego konkursu w zakresie koniecznym do jego przeprowadzenia). Odbiorcami danych będą tylko instytucje upoważnione z mocy prawa.
- Dane udostępnione przez Uczestników nie będą podlegały profilowaniu.
- Administrator danych osobowych nie ma zamiaru przekazywać danych osobowych do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
- Dane osobowe będą przechowywane przez czas wymagany do ich wykorzystania.
§6 – Postanowienia końcowe
- Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do interpretowania oraz zmiany postanowień Regulaminu.
- Organizatorzy zastrzegają, że nie ponoszą odpowiedzialności za zdarzenia uniemożliwiające prawidłowe przeprowadzenie Konkursu, których nie byli w stanie przewidzieć, lub którym nie mogli zapobiec, w szczególności w przypadku zaistnienia zdarzeń losowych, w tym siły wyższej.
- Wszelkie ewentualne spory związane z organizacją, przebiegiem oraz rozstrzygnięciem Konkursu, w tym dotyczące nagród, rozpoznawane i rozstrzygane będą przez właściwy sąd powszechny we Wrocławiu.
- W kwestiach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie stosuje się przepisy Kodeksu Cywilnego.
- Uczestnik zobowiązuje się do bezterminowego zachowania w poufności wszelkich informacji uzyskanych w związku z Konkursem.